tisdag 3 juli 2012

Snuvad på gubbarna

Den frekvente läsaren minns kanske att jag i början av sommaren anlade jordgubbsland i två pallkragar i ett soligt hörn av trädgården?
För att verkligen försvåra för mina ovänner sniglarna klädde jag kanterna med våtslippapper och omgärdade pallarna med grovt singel, ett underlag som de slemmiga äcklen helst inte tar sig fram på.

Det visade sig vara tämligen effektivt, för till dags dato har mig veterligt inte en enda snigel tagit sig in i kragarna och fram till de mumsiga jordgubbarna. Tyvärr visade det sig att det fanns andra skadedjur som mer än gärna festar till det på solmogna bär. 

Jag kunde inte begripa varför det var hål i mina jordgubbar. De såg fina ut men när jag granskade dem närmare var de i stort sett helt ihåliga. Uppätna inifrån av objudna inkräktare. Det tog ett par dagar innan jag lyckades få syn på de skyldiga och de var många! När jag lyfte upp en klase med jordgubbar regnade det ut gråsuggor. Stora välgödda kritter likt urtidens trilobiter hade kalasat på mina bär. 

 Besvikelsen var total och min glada odlaranda fick sig en törn. Hur i hela fridens dar håller man gråsuggor borta? Jag har ingen aning, men fram tills jag har kommit på det får jag väl köpa mina jordgubbar i affären. *surar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar