lördag 26 november 2011

Leggad för trisslott...

Vad är det med mig och händelser i kassan?

För ett par dagar sedan befann jag mig i en en större butik i Borås, närmare bestämt på Knalleland. Jag handlade lite av varje, och när jag kom fram till expediten bad jag om att få komplettera mina inköp med en  trisslott. Jag stod redo med mitt bankkort och skulle just skjuta in det i dosan då hon bad om legitimation.

Jag tvekade en sekund, men drog sedan lydigt fram körkortet och överlämnade det. Jag förstod inte varför hon bad om leg när jag själv stod i begrepp att knappa in min kontokod. De allra flesta affärer har lämnat det krångliga systemet då man vid kortbetalning behövde legitimera sig och signera en slip. Men när hon lämnade tillbaka körkortet tillsammans med lotten slog det mig som en bomb: Jag hade just blivit leggad för att få köpa en trisslott!

Helt omtumlad knappade jag in koden, godkände beloppet, samlade hop mina varor och dröp ut från butiken. Jag spekulerade ett tag över möjligheten att damen i kassan möjligen varit A: full eller B: påtänd men övergav den tanken när jag vände mig om och konstaterade att hon såg synnerligen kompetent och normal ut. Men jag förstod fortfarande inte. Det är 18-års gräns på spel och dobbel. Jag är 34!

Några vänner skrattade gott och tyckte att det var kul, att jag borde njuta av komplimangen. Men det är väl ingen komplimang att bli tagen för någon som inte ens är myndig!

Då kan man ju fundera på om jag på något sätt gjorde ett så dåligt eller förvirrat intryck på damen att hon  tog mig för omyndigförklarad.

Ingen vet, men vad jag skulle vilja veta är var kassörskan tänkte när hon såg personnumret på mitt körkort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar