onsdag 17 april 2013

Och så kom våren...

Eller, ja vår och vår...

Avsaknad av minusgrader under en veckas tid, men man får inte vara kräsen. De senaste två dagarna har varit alldeles ypperliga ur vår-hänseende. Behagliga 15 grader i solen och måttliga till friska vindar. Och visst regnade det igår kväll men kära nån, det är ju bara ett stilla vår-regn.

Nu har växtligheten börjat ta fart. Krokusen blommar, liksom de intensivt blå skillorna. Magnolian är fylld av svällande sammetslena knoppar och ogräset spirar. Ack ja, nu är det i sanning vår!

I särskilt varma vrår kan våren rentav mer likna försommar. Jag har redan hittat flera små Lungörts-blommor och det är väl ändå lite tidigt såhär i mitten av april?

Min undertryckta trädgårds-iver briserade i och med plusgradernas ankomst och raskt greppade jag en spade och utökade landet med bärbuskar. Samtidigt passade jag på att flytta Björnbärsbusken till en mer lämplig plats vilande mot berget och anlade en ny rabatt dit rosorna fick flytta.

Det tar några år att lära sig vad som fungerar i en trädgård och inte. Den hårda vägen har jag fått lära mig att rosor definitivt inte vara i fred för rådjuren, och om man är som jag, envis som en lus, och bestämt vill ha rosor så får man placera dem där de otäcka kreaturen inte kommer åt dem.

Rhododendron trivs väldigt bra i vår trädgård och då borde även azaleor göra detsamma. Det finns många fina sorter att välja på, och eftersom de inte blir så vansinnigt stora så passar det bra då ytan är starkt begränsad i vår lilla täppa på berget.

I år ska de körsbärsträdet och bigarrå-trädet få sällskap av ett plommonträd och sedan ska de fina plantorna med Löjtnantshjärta omgärdas av vita och rosa Fänrikshjärtan. Kanske frisår jag krasse runt vattenpumpen eller så blir det något annat.

Vad det än blir så kommer det att bli en fantastisk trädgårdssäsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar