lördag 30 augusti 2014

I kvalet inför valet

Valet står inför dörren och det är åter dags att få utnyttja sin rättighet och skyldighet att vara med och bestämma hur vårt land ska styras under de närmaste åren. Det är något väldigt fint och värdefullt med demokrati som jag tror att vi ibland glömmer. För oss är det en självklarhet att vi får hålla demokratiska och rättvisa val medan det på andra ställen i världen innebär en fara för liv och hälsa att uttrycka en åsikt. På de platser där människor lever under förtryck och i totalitära regimer kämpar människor för att få rösta. En chans att få vara med och bestämma. Även om det inte går som man vill...

Jag vet ännu inte hur jag kommer att rösta. Jag har försökt att sätta mig in i vilka frågor som är av störst betydelse inför valet 2014. Vård, skola och omsorg klingar välbekant från alla morgonsoffor och debattstudior. Alla partier har fina valmanifest med klokheter som; bättre och snabbare vård, mer resurser till skolan, mer personal och bättre kvalitet inom äldreomsorgen. Fina ord som alla, oavsett partitillhörighet nog kan skriva under på. Men så kommer knäckfrågan som skiljer partierna åt; Hur uppnår vi dessa mål?

Därom tvista de lärde, och de som inte är så kloka. Hur ska det satsas? Varifrån ska pengarna tas? När något prioriteras upp måste något annat prioriteras ner. Vågskålarna måste hållas någorlunda i balans. Vem ska betala?

Man är sig själv närmast heter det ju och de frågor som är viktiga för mig kommer att avgöra mitt val. Men hur jag än väljer att lägga min röst den 14:e så kan ni vara säkra på att det är på ett parti med en värdegrund som jag delar, och ett parti som på ett någorlunda vettigt sätt kan motivera hur man tänker genomföra sina vallöften.

Och snälla politiker; försök nu att inte ägna all tid åt att kasta skit på motståndarna för det tycker jag är så tröttsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar