söndag 24 augusti 2014

Sommarens fröjder

Juli är passé och Augusti är på väg bort med stormsteg. Förvånat kan jag konstatera att den fantastiska sommaren med söderhavsvärme försvann med blixtens hastighet och ersattes av regn, blåst och fantastiskt maffiga åskoväder med blixt och dunder.

I vanlig ordning är vi så typiskt svenska att vi klagar över hettan och pustar, förbannar solens brännande strålar och önskar oss lite svalka för att i nästa stund huttrande svära över regn och kyla. Undrar jag vilken dag det var i somras som var perfekt vädermässigt... Någon dag måste ju ha varit det.

Vi hade det i alla fall bra. Många dagsutflykter blev det och en lite längre vistelse i Småland med slåttergille och kalas. Några dagar i Danmark med besök i Skagen hann vi också med. Vi har badat mycket men lilla E var inte våldsamt imponerad av vare sig sjö eller hav så det blev mest sandlekar för henne, men det var ju å andra sidan lugnast så. Lillasyster har legat i skuggan i skydd av ett strandtält och var tämligen nöjd med det. Båten fick vi äntligen sålt, och istället inväntar vi bättre tider för dylika aktiviteter.

Lite renoveringsarbeten har vi också klarat av och de fula plattorna med dansk sjösten som täckte stora trappan upp till huset är nu ett minne blott. Originaltrappan under var visserligen sprucken på sina ställen men en murare kan säkert få fason på den igen. Våra innedörrar skickade vi iväg på omlackering och de kom tillbaka helt fantastiskt snygga! (Vilket var ett under med tanke på den fula strukturtapeten som jag kämpade med att sprätta bort)

J har återgått till jobbet och jag till mitt hemarbete. Vardagen har börjat infinna sig och nu är det dags att njuta av sensommarens frukter. Igår plockade jag en stor skål med härliga söta björnbär och varje dag växer sig äpplena lite större på vårt familjeträd. Det finns fortfarande mycket kvar att glädjas åt!

Glad sensommar på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar