söndag 19 oktober 2014

Maten

Hörni, det här med mat...

När jag var liten åt vi aldrig middag på vardagarna. Istället föddes jag upp på mjölk och smörgås. Och om man hörsammade Brödinstitutets rekommendationer vid samma tidpunkt, som uppmanade till 6-8 brödskivor per dag, så var det kanske inte så dumt. Idag vet vi bättre...

Lagad mat åt vi på helgerna, och det som jag idag skulle kalla lunch, målet som intogs mitt på dagen, hette då middag. Lite konstigt kan man tycka, men det var så det var. Maträtterna varierade. Vi fick kokt torsk med vit sås och potatis, spaghetti och köttfärssås, köttgryta eller kotletter med sås och potatis, ugnsbakad kassler, fiskpinnar med spenat, biff eller kanske köttkorv. Rejäl vanlig husmanskost med mycket potatis som bas och alltid en grönsallad som tillbehör.

Vanligtvis åt vi även något varmt på fredag- och lördagskvällen och lite extra festligt var det då, för maten intogs vid soffbordet framför TV:n. Mamma och pappa drack vin och jag drack som vanligt mjölk. (Något som jag fortsatte med länge eftersom jag avskydde kolsyra och därför inte tyckte om läsk, till min tandläkares stora glädje)

Ordet fredagsmys var ännu inte påhittat men det hindrade inte dess existens. Jag och min syster fick dela på en påse ostbågar. (Den lilla smala påsmodellen som nu är utbytt mot XXL-size) och ibland fick vi även glass, något som jag fortfarande är svårt förtjust i.

Hemma hos oss äter vi lagad mat varje kväll. Och på helgen blir det också lunch. Det är inte helt enkelt att upprätthålla en fantasifull och nyttig meny utan att upprepa sig men jag gör mitt bästa. Vi äter lax, renskavsgryta, pasta, köttbullar, lasagne, kyckling i alla former och så det som kanske inte är så nyttigt men går fort att göra, en vinnare i småbarnsfamiljen; stekt falukorv, fiskpinnar, varma mackor, Findus pyttipanna, färdiga plättar, gröt och ärtsoppa i plastkorv.

Inte så mycket att vara stolt över, men vad gör man...? Jag överlevde som synes, trots mackdieten, (även om jag nog kan skylla en del av min barndoms övervikt på den)  och barnen fixar nog helfabrikaten utan att ta för mycket skada. Hoppas jag...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar