måndag 4 april 2016

Besök på Sjöfartsmuséet

Igår var en osedvanligt trist och gråmulen dag.
För att aktivera oss själva och barnen bestämde vi oss för att besöka Sjöfartsmuséet. Jag har inte varit där sedan jag var tonåring och då var jag väl måttligt road av akvarierna med diverse västkustdjur. Men oj vad de har spottat upp sig sedan dess!
Nu fanns det underbara akvarier med hela korallrev där en mängd fiskar, sjöstjärnor och sjöhästar simmade omkring. Färgerna på koraller och havsdjur var helt fantastiska och både jag och J häpnade över det vi såg.
Barnen var inte lika fascinerade, men de ljusnade när de upptäckte den stora båten som man kunde klättra omkring på. Tillsammans med ett otal andra små vildbattingar klättrade och klängde de omkring som små apor en god stund innan vi kunde gå vidare till nästa anhalt för små barn.
Där fanns det en fiskebåt som gungade och krängde som på ett stormpiskat hav, som man kunde klättra upp i och bemanna styrhytten.
Efter en stund kunde jag konstatera att bara åsynen av skutan gjorde mig lätt illamående och gav mig en ursäkt att släntra vidare in i nästa utställningshall där man kunde följa en intressant utställning om utvandringen till Amerika.

Efter en och en halv timma hade både vi och småttingarna fått nog och vi gick till cafét där barnen utfodrades med pannkakor och glass. Sedan satte vi oss i bilen och medan båda systrarna sov sött körde vi en tur genom Härskogen och sedan hem igen.

Sämre söndagar kan man ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar