måndag 24 april 2017

Kli i de gröna fingrarna

Trädgårdsmarknaden dignar av prunkande växter, odlingstips fyller vartenda magasin, drömmen om en grönskande trädgård är mer levande än någonsin.

I helgen har det blivit lite spridda skurar av trädgårdsarbete dels mellan tipspromenad och korvgrillning med egnahemsföreningen, dels kakelfogning i projekt Badrum.

Om våren har jag alltid en grandios ambitionsnivå som betänkligt mattas av och minskas mer allteftersom odlingssäsongen fortskrider. Jag vill så mycket, och har ett oändligt antal planer för trädgården men tid, ork och till viss del pengar tenderar att styra utfallet till sist.

Igår ryckte jag en del maskrosor, ett outsinligt slit till ringa nytta, samt planterade några av de plantor som jag i min odlariver köpt på mig men ännu inte hunnit peta ner i jorden. Jag funderade på att gräva upp en av de risiga sprirea-buskar som jag inte är särskilt fäst vid, och istället flytta dit min höstsyrén som står halvt gömd på andra sidan huset men jag gitte inte. Vädret var för vackert för att gräva upp ett så omfattande rotsystem och jag ägnade istället tiden åt att coacha J till att placera ut Fjodor.

- Vem F...n är Fjodor? tänker ni nu, och då kan jag upplysa om att det inte är en vem utan en vad; nämligen vår robotgräsklippare. En liten effektiv sak från Husqvarna som nu är inne på sitt tredje år hemma hos oss.

Det var dags att se över elkabeln och skarva där det behövdes, och vid besiktning framkom även ett behov av att utjämna ett antal hålor i gräsmattan där Fjodor ofelbart skulle gå ner sig och bli "setande" utan att kunna komma loss för egen maskin.

En säck jord har vi kvar och det behövs mer än så, vilket innebär att jag måste företa mig ett helt legitimt besök till trädgårdsmarknaden snart igen för att handla. Möjligen skulle det kunna innebära ett eller ett par smärre inköp på växtavdelningen. Eller kanske lite fler än så, om andan faller på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar