torsdag 25 juni 2009

Aloe Vera och hinnan som inte finns


I dag var jag på ett informationsmöte om Aloe Vera. Det var en kollega som är återförsäljare av produkterna som för några veckor sedan undrade om jag inte ville prova drycken som rensar ut diverse slaggprodukter och annan crap man bär runt på i innandömet. Juicen som pressas från Aloe Vera-växten (som egentligen är en grönsak...?! Otippat!) är också bra för slemhinnor, allmänt kinkiga magar och förbättrar näringsupptaget. En effekt av det är att man blir piggare och därmed också gladare. Och glad, det vill ju alla vara!

Jag är av åsikten att man alltid ska testa allt innan man förkastar det (Se inlägget om spikmattan) så därför gick jag med på en provsmakning. Gott var det inte, men det var drickbart. Udda smak, lite besk, syrlig och med fruktkött. Men om det nu var så bra så var det värt att köpa en liten provdunk och testa. Jag har nu druckit det varje morgon i några veckor och faktiskt så känner jag skillnad. Jag hängde med på mötet för att höra mer om växten som använts i 3000 år och som läkarkåren idag lite föraktfullt fnyser åt (liksom de flesta andra naturläkemedel) Men kära nån, ALLA mediciner kommer ju från början från naturen. Digitalis mot hjärtbesvär, kamomill mot magåkommor, groblad för sårläkning osv. Jag är övertygad, nu är min mission att övertyga resten av världen. :-)


På tal om slemhinnor och gamla förlegade åsikter; min syster och jag satt och diskuterade mödomshinnan härom dagen. Hon arbetar som kurator på en ungdomsmottagning i en av Göteborgs förorter och det hon berättade gjorde mig förskräckt. Flera gånger i veckan kommer föräldrar in med sina tonårsdöttrar och kräver ett oskuldsintyg. De vill få sin dotter undersökt för att en sköterska ska förvissa dem om att mödomshinnan är orörd och de vill ha det på papper!

Anna berättade att hon säkert ritar tio muttor i veckan på en tavla för att förklara att det inte finns någon hinna. Att det bara är ett litet hudveck. Att det inte går att garantera oskuld på det sättet. Att de läkare som "rekonstruerar" mödomshinnor några veckor före bröllopsnatten bara syr några stygn i underlivet för att dra ihop paketet och att det självklart blöder när stygnen brister vid sex. De pratar med skolklasser och konstaterar att bilden är utrbredd bland både killar och tjejer, och har blivit en sanning. Och det är inte så konstigt... Det står till och med om mödomshinnan i läromedlen. I biologiböckerna!

Det är ju heeeeelt sjukt om ni frågar mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar