söndag 26 september 2010

Skinnbrist i skohyllan

De senaste åren har det öppnat upp en hel del skokedjor runt om i stan. De är stora, syns ofta i diverse reklamsammanhang och deras koncept går ut på att sälja billiga skor.
Att tillverka skor i skinn är dyrt, att göra dem i konstläder eller syntet måste vara tok-billigt. Hur kan man annars sälja ett par vinterstövlar på 199 kr?
Men frågan är hur varma och sköna de där stövlarna är när kvicksilvret kryper ner under nollan.

Min teori är: Inte det minsta varma!

Jag har, som mina läsare vet, under åren utvecklat en mild sko-fetischism vilket genererat ett ganska ansenligt antal skor i min klädkammare. Som jag tidigare påpekat köper jag sällan riktigt dyra skor, men billiga pjucks hittar desto oftare hem till mig. Men ingen regel utan undantag och när det gäller stövlar är jag noga med att det ska vara skinn. Riktigt äkta skinn. Mina klassiska svarta stövlar med höga skaft och låg klack har hängt med i många år nu. Jag har klackat om dem ett flertal gånger och även bytt dragkedja på dem. Allt för att förlänga deras existens. Tyvärr har de ändå en begränsad livslängd och redan i vintras sjöng de på sista versen...
Jag är väl medveten om att man måste vara ute i extrem god tid för slika inköp och därför begav jag mig ut samma dag lönen landat på kontot för att inhandla ett par nya. Jag hade såklart redan recognoserat och konstaterat att det där med skinn inte längre är självklart i skobutikerna. Ett flertal av dem hade ett litet undanskymt hörn för skinnstövlar och boots och resten av hyllorna dignade av billiga skitskor (Ursäkta uttrycket)

Till sist landade jag på Jerns, en butik där konstgjort är sällsynt och priserna därmed ganska höga. Där fann jag dem.. Ett par svarta klassiska stövlar i skinn med tre spännen på skaftet av ett märke som jag aldrig någonsin trodde att jag skulle köpa. Håll i er; ett par Ecco!

För mig har Ecco alltid varit fula nörd-skor för människor med fel på fötterna, men nu har de verkligen hottat upp sig och insett att bekväm kvalitet inte behöver vara skitfult. Gilla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar