onsdag 26 oktober 2011

Hej plugg, igen...

För två år sedan läste jag en kurs i Rättspsykologi och den som följt bloggen kunde just i oktober 2009 läsa ett klagande inlägg om tenta-pluggandets våndor. Nu gör jag det igen.

Den här gången är det en universitetskurs som på uppdrag av bland annat min arbetsgivare ges på distans. Kursen heter Arbetslivets juridik och omfattar 15 poäng. Alltså kvartsfart.

Vansinnigt intressant är det men bitvis ganska tungt. Jag är inget fan av lagtexter, och feta kompendier med AD-domar är inget jag rekommenderar som kvällslektyr direkt. Jo förresten, de är ju grymt sövande så vid insomnia måste det vara en perfekt metod!

Inte för att ämnet är trist men upplägget... Hela textblock utan vare sig styckeindelning eller rubriker, sida upp och sida ner med löptext och meningar långa som år på finaste fikonspråk.
Jag anser mig vara tämligen väl bevandrad i den akademiska världen efter många års universitetsstudier men det här slår det mesta!

Två seminarieuppgifter har jag lyckats haspla ur mig hittills och det tycks ha gått över förväntan. Vid första fysiska kurstillfället i Stockholm träffade jag mina kurskamrater och kunde konstatera att vi var en brokig skara människor. Alla åldrar mellan 30 och 60 med varierande bakgrund och studievana.

De stackarna som senast satt på en skolbänk på 60 - eller 70-talet och aldrig någonsin har läst på universitet eller högskola är det synd om! Allteftersom informationen om kursens upplägg förmedlades från adjunkten framme vid tavlan spärrande de stackarna upp ögonen i förtvivlan och vanmakt. Pennorna rasslade frenetiskt mot konferensblocken och den 30 cm höga traven med kurslitteratur framkallade tunga suckar.

Det är faktiskt en ganska stor skillnad i studieteknik när man sitter med gigantiska mängder material. Det gäller att kunna sålla bland rättskällorna och förstå att det inte är effektivt att läsa alla böcker från pärm till pärm. (Och att det heller inte förväntas av en) Men det lär man sig, och när man väl fått ordning på sina papper och bara kan fokusera på att verkligen svara på det som uppgiften frågar efter är man så gott som hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar