fredag 30 mars 2012

Odla i pall

Våren kryper allt närmare och idag såg jag årets första vitsippor. Lite små och späda var de allt men ändå!
Äntligen är det trädgårdstider och alla mina växtprojekt kan dra igång. Granne med krusbär, vinbär och björnbär i ett soligt hörn på tomten ska det anläggas jordgubbsland i två pallkragar. Jag har förberett genom att röja plätten från rötter och ogräs och fyllt på med makadam för att få underlaget så jämt som möjligt.

Mina två pallkragar har redan fått flytta dit, men jag har ännu inte klätt dem med markduk och inte heller försett kanterna med tjärpapp för att hålla de eländiga sniglarna ute. Efter att det är gjort är det dags att fylla dem med gosig mullrik och lite sandblandad jord för att så till sist plantera jordgubbsplantorna. Första året blir det kanske ingen skörd att prata om men nästa år!

Just nu blommar vintergrönan för fullt med sina vackert blålila blommor, lungört likaså och här och var tittar krokusar upp även om de sjunger på sista versen. Min rosenrips är översållad av knopp liksom körsbärsträden som ser ut att kunna spricka upp vilken dag som helst.

Men säg den lycka som varar. Redan i nästa vecka kommer ett vädermässigt bakslag och det blir minusgrader och eventuellt lite snö. Elände!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar