onsdag 13 november 2013

Transformering av smak

Lite märkligt är det allt...
Att vissa saker som smakar så bra, under lite andra former kan smaka så dåligt...

Men vad pratar människan om, kanske du undrar nu, och med all rätt. Så låt mig upplysa dig och andra läsare om min spaning;

Färska körsbär är gott, och allra helst sådana där bamsiga söta bigarråer med mörkt blankt skal. Men här kommer det konstiga; lägg dem i en paj, smaksätt glass eller yoghurt med dem eller gör sås av dem och plötsligt så är det svinäckligt!! (Ja det är ett starkt ord, men det är så jag känner)

Hur kan det komma sig att de får en helt annan smak? Det finns inte en tillstymmelse till igenkänning med de goda färska bären alls.

En liknande katastrofal förvandling genomgår även de goda pistage-nötterna. Från att ha varit just; goda övergår de genast i en fadd och märklig smak som inte alls lägger sig bra i gommen när de placeras i glass, tårtor, bullar eller andra produkter som man kan smaksätta med pistage... Blä!

Nä ge mig ursprungsprodukten och så låter vi bli att förstöra diverse andra livsmedel, det finns ju så många andra goda smaker som inte blir äckliga när de används till annat. Jordgubbar till exempel.

Slut på spaningen.

2 kommentarer:

  1. Men å andra sidan så finns det ju de saker som smakar bättre, när de får hjälp av andra smaker. Jag tänker närmast på äpplen. Äpplen har en helt okej smak, men de blir ännu godare i äpplekaka och når himmelska gourméhöjder om man tillsätter vaniljsås till äpplekakan. En annan sak som också blir bättre efter viss förädling är potatis. Potatis är ju faktiskt rent av äcklig att äta rå. Men skivar man den, friterar den och därefter strör på lite salt. Ja, då kan jag äta upp en hel 300 grams påse chips på sisådär 3 minuter, om det skulle behövas.

    SvaraRadera
  2. Sant! Det mesta i matväg tenderar att bli bättre av smör grädde och/eller salt/socker. :-)

    SvaraRadera