tisdag 12 september 2017

Väl mött

Återgången till arbete och vardag har tagit sin lilla tid men nu börjar allt rulla på som vanligt igen. Sommaren var fin om än en smula sval. Facebookflödet fylldes med bilder och inlägg om utflykter, resor och upplevelser. Barnen började ny förskola och lilla S slutade med blöja. Stora ting i en barnfamiljs liv.

Jag har börjat Yoga. För att aktivera mig en smula har jag förnyat mitt Friskis-och svettis-kort och varvar nu skivstångspass med yoga. Jag som förr om åren fnyst lite föraktfullt åt dylika "flummerier" och med emfas hävdat att yoga inte var något för mig har nu ändrat inställning och ser det som ett bra komplement till styrketräningen. Inte ser det bra ut, och inte har jag uppnått min fulla kapacitet när det gäller smidighet och kontroll på andningen men jag har åtminstone börjat och det är ju ändå grunden för att nå framgång.

Nu låter det som att jag är en riktigt tränings-människa som med regelbundenhet bevistar gymet men så är inte fallet. Träningen sker högst oregelbundet på grund av mitt varierande arbete och både styrke- och konditionsmässigt finns det mycket kvar att önska, men det är ännu bara början av terminen. Dessutom har sommarens frestelser, som jag njutningsfullt låtit mig falla för, lämnat uppenbara spår avseende mitt midjemått. Även om jag inte kan lova några omedelbara framgångar så ska jag åtminstone försöka leva lite mer hälsosamt.

En förändring som jag genomförde redan efter årsskiftet var att jag började stå upp och jobba. Jag höjde skrivbordet och har inte sänkt det en enda gång sedan dess. Det är en vanesak att stå upp men det känns mycket bättre än att sitta ner hela dagarna.
Först sitter man i bilen/bussen, sedan på kontorsstolen, sedan i konferensrummet på mötet, i soffan vid fikat, på kontorsstolen igen och sedan i bilen/bussen för att avsluta med lite stillasittande i soffan. Kort sagt; vi sitter alldeles för mycket. Människan är inte designad för så mycket sittande.

Men; yogan kommer att göra underverk för den här stela och oviga kroppen.

Jag ska be att få återkomma när jag kan fälla överkroppen fram och vidröra golvet med handflatorna medelst raka ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar