tisdag 26 maj 2009

Ledsen fläskfilé

I helgen gjorde jag mig till och lagade riktig middag. Stekt fläskfilé med brynt charlottenlök och champinjoner, sås och klyftpotatis. Det var ett impulsköp i affären. Se där, billig dansk fläskfilé, perfekt! Då smakade det gott, men idag känner jag mig som en stor skurk... För den där fläskfilén kom med största sannolikhet från en väldigt ledsen dansk gris... Jag har sett inslaget http://www.youtube.com/watch?v=DoY4om5qnH0
där människors grymhet mot djur återigen gör sig känd...

Förlåt grisen. Förlåt, för att jag är köttätare. Jag tycker om kött. Men det fastnar i halsen när jag ser de här inslagen om vidrig djurhantering, plågsam uppfödning och transporter... Hur dumt det än kan låta så vill jag bara äta glada grisar. Grisar som har haft det bra. Vuxit upp i en bra miljö, med bra mat. Som det var på landet förr. Man köpte in en liten gris till bondgården, gödde upp den under året med skulor och matrester, lät den grisa runt i stian, ta långa gyttjebad, och till jul slaktade man den och åt upp den. Hemskt? Inte i jämförelse med den industrialiserade storskaliga "produktionen av kött" som det så fint heter...

Förlåt grisen, inget mer billigt danskt fläskkött för mig. Nu ska jag hitta en ekologisk närproducerad och glad fläskfilé istället.

2 kommentarer:

  1. Heja Helena! Inte va ledsen. Man gör så gott man kan.

    Jävla cyniska skitindustri...

    SvaraRadera
  2. Ja skit... Det är inne att klimatkompensera men man kan ju bara hoppas att folk ser till sitt samvete och kompenserar sitt köttätande genom att köpa kött som är lite dyrare ger lite renare samvete. (Lite) Det finns ju så många märkningar på varor idag så varför inte en glad gris-symbol, eller är det makabert kanske? *suck*

    SvaraRadera