onsdag 12 augusti 2009

Sommarförkylning...

Hur tröttsamt är det inte? Dessa förbaskade förkylningsvirus som ständigt muterar och smyger sig på intet ont anande semesterfirare? Vad är de bra för? Och borde man inte bli immun snart? Resistenta bakterier talas det mycket om, men det vad är nytt med det? Ont-i-halsen-tät-i-näsan-host-och-nys-virus har väl alltid varit tokresistenta?
Har någon någonsin lyckats bota en förkylning, jag bara frågar?
Visst man kan lindra symptomen med hostmedicin, halstabletter, värktabletter, och min personliga favoritmedicin; glass! Men botad det blir man inte. Bara att vänta ut. Eller som min käre far alltid säger i lägen av sjukdom och smärta;
- Det går över...
Behöver jag tillägga att han är läkare?
När jag var yngre hade jag vid något tillfälle drabbats av en synnerligen elakartad halsåkomma och när jag svag och ynklig klagade min nöd för pappa möttes jag av ovanstående uppmuntrande tillrop... Skomakarens barn får i vanlig ordning luffa runt barfota... Förtretad utbrast jag att om jag så drabbades av spetälska och kom med näsan i handen skulle han även då påstå att det går över. Som vanligt log han milt, plirade med sina blå ögon och sa, - Men det gör ju det, allt går ju faktiskt över.
Irriterande nog har han ju rätt. *Fnys* Men säg inte det till honom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar