fredag 21 augusti 2009

Vad är det i sylten?


Inspirerad av min vän och bästa miljökämpe Karin har jag börjat lägga mer tid på att läsa innehållsförteckningar. Redan för flera år sedan slutade jag att nyttja produkter som innehåller härdat fett, och de är fler än man kan tro. Skräpet finns i bröd, kex, kakor, snabbpulver-produkter som såser, mousser etc. Det är märkligt och skrämmande vad tillverkarna stoppar i sina produkter. Vad sägs om ett antal E-ämnen, smakförstärkare, glutamat, stabiliseringsmedel, olika former av konserveringsmedel, och alla andra skumma ämnen som slutar på -yl.

Granskade en burk sylt i affären härom dagen och förstod inte alls vad den innehöll, men läste mig till att den bestod av 30% bär. Men vad är då resten...?! Joo, kemikalier. Mmmm så gott! Eller...?

I onsdags plockade jag och min kompis en liter björnbär. Svarta, blanka och solvarma björnbär. På kvällen gjorde vi sylt. Ren sylt. Bara bär, socker och lite citron. Ingenting annat. Den blev så fantastiskt god, kanske inte så nyttig, men i alla fall helt naturlig och här är receptet:

Björnbärssylt
1 sats

Ingredienser

1 kg björnbär (ca 2 liter)
6 dl socker (500 g)
En citron

Tillagning

Rensa och skölj ev bären. Varva bären med sockret i grytan och krama ner saften från en citron. Koka upp och skumma av. Ta av från plattan och låt stå svalt några timmar, helst över natten så att bären saftar av sig. Hetta upp långsamt igen på svag värme under lock och koka sakta ca 10-20 min. Ta grytan från värmen, låt stå en stund och ta bort ev skum igen.

Ös upp sylten på rena varma burkar, upp till kanten. Sätt genast på lock och vänd uppochner. Kyl ner dem snabbt och förvara dem svalt.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Äntligen hittade jag ett recept på björnbärssylt utan tillsatser. Frågan är bara hur länge den håller? I kylskåp? Öppnad?
    Tusen tack!
    :) jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny! En oöppnad burk håller i några månader eftersom det uppstår vaacum när man häller den varma sylten i en varm burk och sedan vänder uppochner och förvarar i kylskåp. Öppnad burk håller såklart något kortare. Jag brukar använda små burkar (typ barnmat-burkar) för då blir det så lagom att använda slut innan sylten blir dålig.

    SvaraRadera