fredag 9 oktober 2009

Tenta-nerver

På lördag skriver jag min första tenta på kursen i Rättspsykologi.
Det är märkligt hur tiden så effektivt kan erodera alla minnen om hur det var att plugga till en tenta. I början av veckan fann jag mig sittandes med alla böcker och kompendier uppslagna över köksbordet och en vild önskan att kasta ut alltihop från balkongen. (Vilket hade varit ganska dumt, för det är ju tämligen ansträngande att behöva gå ner och hämta allt igen...)

Jag hade inte en aning om vart jag skulle börja, hur jag skulle lägga upp och planera denna gigantiska inhämtning av information, och såklart knäckfrågan; hur i hela fridens dar jag skulle få det jag läste att fastna i huvudet...

Nu känns det lite bättre. Jag har övat på de gamla tentorna, försökt att lära mig att tillämpa teorier med exempel, i någon mån försökt att gissa mig till vilka delar som är av större vikt än andra att känna till. Men det är ingen lek, det säger jag!
För optimal inkodning ska man inte bara läsa mycket, man får inte slarva med mat, sömn och andra viktiga grundläggande behov. Fysisk aktivitet lär också gynna effekterna av inlärning och jag har varit noga med att ta härliga höstpromenader i det fina vädret.

Det är lite ödets ironi att denna första delkurs bland annat handlar om olika teorier om hur just minnet fungerar. Saker som Inkodningsspecifika principer, glömskekurvor, bortträngning, episodiska och deskriptiva minnen och en hel del annat.

Håll tummarna nu för att jag kommer ihåg detta på lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar