söndag 10 juli 2011

Man misshandlad efter bråk om motorcykel

"En man blev vid femtiden på lördagseftermiddagen misshandlad av en yngling med en skruvmejsel. Upprinnelsen till bråket gällde en stulen motorcykel som färdades på gatan i hög hastighet. När mannen tillsammans med sina grannar stannade föraren uppstod bråk och en hotfull situation. Ynglingen lämnade då platsen som passagerare på en annan motorcykel och återkom en stund senare med fler personer. En av dem hotade mannen till livet, högg mot honom med en skruvmejsel och slog honom sedan i ansiktet. Mannen föll och började blöda kraftigt från näsa och huvud. Polis och ambulans kallades till platsen. Mannens familj som blev vittne till dramat chockades svårt."

Så kunde det ha stått i tidningen idag. För det var vad som hände igår på vår gata...

Vi hade kalas igår eftersom jag fyller år idag. Mina och J:s föräldrar, tillsammans med min syster och hennes dotter. Hela dagen och kvällen dessförinnan hade MC:n, en KTM, kört upp och ner för gatan i hög hastighet eftersom parken vid vändplatsen blivit ett tillhåll för ungdomar. På vår gata bor det många barn och flera av grannarna irriterade sig på buskörningen. Vår närmsta granne berättade att han ringt polisen flera gånger men att de inte kom...

Vi satt ute på balkongen och jag hörde höga röster från gatan. Jag gick ner tillsammans med svärmor och där nere stod J och hans pappa tillsammans med vår granne och hade stoppat MC:n som nu var i sällskap med ännu en hoj. Det var en aggressiv stämning och killen skrek att han skulle åka men eftersom hojen var stulen med uppbrutet tändningslås så förklarade vi att han fick gå därifrån. Han hotade oss flera gånger men till sist hoppade han upp bakom sin kompis och drog iväg ner för backen. Motorcykeln stod kvar och vi förstod att de nog skulle försöka ta den tillbaka. Vi körde undan den en bit för att den inte skulle stå mitt i gatan, men inte längre än att den var väl synlig.

Efter en kort stund hörde vi motorljud uppifrån parken. Fyra personer dök upp och en kille hade en skruvmejsel i handen som han viftade med. Alla skrek och de vrålade ut hotelser. Nu hade fler grannar kommit ut på gatan och blev vittne till hur killen först kastade en colaburk som missade målet och hur han sedan högg mot grannen med skruvmejseln. Han väjde undan och träffades då av en knytnävsslag som tog över näsan och sänkte honom. Jag stod snett bakom och såg hur han föll handlöst baklänges ner i asfalten. Jag kan ännu höra dunsen av hans bakhuvud och se hur blodet strömmade fram...

Alla skrek och flera försökte skydda honom mot killen. Gänget tog med sig motorcykeln och försvann från platsen. Situationen var kaotisk. Jag ringde efter polis och ambulans medan grannens fru och dotter skrek hysteriskt. Blodet rann nerför backen och jag kände paniken komma. Det var långa minuter innan de kom men då hade grannen återfått medvetandet. Tre polisbilar kom till sist och när ambulansen åkte iväg med vår granne påbörjade de förhören.

Vi var rädda... De hotade oss till livet och ingen vet vad de är kapabla till. I natt var vi extra noga med att låsa alla dörrar, men samtidigt gör det mig förbannad att någon ska få mig att känna mig osäker i mitt eget hem. Det här är mitt hus och ingen ska få inkräkta på min trygghet. Framför allt inte några osnutna sketungar, även om jag vet att de redan är förhärdade brottslingar. Men det här är VÅR gata, och ingen ska ta den ifrån oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar