tisdag 19 juni 2012

Sinnenas minnen

Har ni tänkt på hur minnen ibland etsar sig fast i medvetandet? Eller bara ligger latent och vilande tills en trigger dyker upp och aktiverar det där minnet?

Vi minns ju inte bara med tanken utan också med våra sinnen. Konstigt att man fortfarande  kan komma ihåg händelser, ljud, dofter, smaker eller känslor trots att många år har passerat.

Jag kan exempelvis ännu förnimma känslan av sträv heltäckningsmatta mot mina bara knän vid golvlekarna hemma i barndomshemmet, doften i mormor och morfars sommarstuga som var så sammanlänkad med solvarmt gräs och spring i benen, och även ljudet av mattpiskarens vinande och dova bankande i de handknutna persiska mattorna.

Andra audiella barndomsminnen är de raspiga LP-skivorna som spelades på skivtallriken med det ömtåliga stiftet som inga barn fick hantera. Min mor har alltid gillat musik och spelade ofta skivor när hon städade, lagade mat eller ägnade sig åt andra hushållssysslor. Hennes favoriter var en LP med Julio Iglesias, en annan med filmmusiken till Mistrals dotter. (Minns att jag entusiastiskt sjöng med i Only Love trots att jag inte förstod ett ord engelska, men det hindrar inte en unge att ofelbart härma textraderna av hjärtans lust)

Tiderna förändras och teknik, design, liksom mode och smak byts ständigt ut. Nya ljud och dofter ersätter de gamla och nya barndomsminnen skapas. Men visst är det lite kul att få vara lite nostalgisk ibland och tillsammans med familjen leka - Minns du...?

 Bara för det måste jag leta upp Only Love på Spotifye och se om jag kommer ihåg texten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar