onsdag 12 september 2012

Incidentrapport från tvättstugan

För ett par månader sedan investerade vi i en ny tvättmaskin och dito torktumlare. Vår gamla Miele som J köpte begagnad var i och för sig fungerande, men av någon outgrundlig anledning tycktes tvätten komma ut om inte smutsigare så i alla fall dammigare än före tvättningen. J muttrade något om att den måste ha stått i ett stall och den tidigare ägaren tvättat hästtäcken i den.
Därom vet vi inget, men det var i alla fall läge att byta upp sig lagom till lilla E:s ankomst. Dammiga barnkläder ville vi undvika.

Det är en fröjd att tvätta i en ny, tyst och energisnål maskin med program för i stort sett allt som överhuvudtaget går att tvätta. Tyvärr har det omfattande tvättandet också fört med sig ett par små missar i hanteringen. Första gången det hände tvättade jag ett par nya mörkblå jeans tillsammans med svarta underkläder och, tyvärr även också J:s Björn Borg-kalsonger med vita detaljer på, en av lilla E:s pyamasar och ett av mina linnen, klarrött före tvätten; mer brunt efter. Pyamasen som var ljust lila blev vackert blå liksom de vita detaljerna i kalsongerna. Men men... Missöden kan inträffa och det var ingen katastrof.

Men så i eftermiddags gjorde jag det igen... Lilla E har fått en söt jeansklänning från en av sina kusiner och den tvättade jag tillsammans med en av J:s rutiga skjortor. Den var svart med vita detaljer...
Elände! tänker ni nu, men kära nån... En olycka händer så lätt, och turligt nog är just den skjortan den jag gillar minst i hans garderob. Hoppas att han delar den uppfattningen när han upptäcker det lilla missödet.
Vem vet, han kanske inte ens märker något. Om inte du säger något, så gör inte jag det heller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar