tisdag 16 juni 2015

Häxägg

Igår ägnade jag mig åt lite välbehövligt trädgårdsarbete. Utrustad med inget annat än mina bara händer rev jag ogräs och ansade förlupna skott.
Under några syrener upptäckte jag plötsligt något underligt. Halv begravt i jorden stack något vitt och skrynkligt upp. Jag petade lite på det med en pinne och kunde konstatera att det var några runda bollar med vit läderaktig yta, omgivna av geléaktigt slem.
- Ormägg! skrek jag till och kastade mig bakåt i panik.

Men när jag hade besinnat mig något, samt beväpnat mig med en planteringsspade, bestämde jag mig för att avlägsna dem från min trädgård. Försiktigt grävde jag runt föremålen men lyckades ändå komma åt en av dem så att den läderaktiga hinnan gled åt sidan och blottade en hård, grågul geléklump. Livrädd för att få se en orm ringla ur klumpen skyndade jag mig att kasta den nedför en slänt och förpassa den från tomtgränsen.

Jag hittade ytterligare ett par som fick göra den första följe. När jag var klar torkade jag noga av spaden med lätt darrande händer och gick in. Det var slutansat för min del, åtminstone för den dagen...

Nyfikenheten tog överhanden och jag började googla på vad det kan ha varit för typ av ägg. Till min förvåning hittade jag inga bilder som överensstämde med fynden jag gjort. Däremot passade det väldigt väl in på en annan företeelse, nämligen häxägg.

"Ormäggen" var inga ormägg alls utan äggformade förstadier till svampar, närmare bestämt Stinksvamp, även kallad liksvamp på grund av dess starka odör. Dessa häxägg påstods till och med  vara en delikatess som gick bra att förtära. Bara tanken fick det att vända sig i magen. Att svampen sedan hade ett utseende som lätt förde tankarna till ett erigerat manligt könsorgan var egentligen det enda roliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar