tisdag 8 december 2015

Londonweekend

Så äntligen kom vi iväg till London. I stormvindar med regn på tvären fick vi en försenad start från Landvetter, men även om uppstigning och nedstigning blev en skakig och vinglig historia så kom vi till sist fram till Heathrow.
Vi tog tunnelbanan till Leicester Square och en kort promenad senare var vi framme vid hotellet St Giles. Vi fick vårt lilla krypin på åttonde våningen och slängde av väskorna. En stadig lunch senare i hotellets restaurang var vi klara för att göra stan och i det närmaste; Oxford street.

Det var fantastiskt att se staden i julskrud och vädret var tämligen angenämt; mulet men 12 grader och tidvis lite vind. Raskt avverkade vi Oxford Street och närliggande gator och hamnade sedan på Carnaby Street. Där hittade jag en underbar liten skoaffär med fantastiska fina skor som man blir glad av. Tyvärr hade de bara storlek 42 kvar i den modellen jag förälskade mig i så det blev inget köp.

På kvällen hittade vi en liten Diner med goda hamburgare och en ytterst trevlig servitris som på ett väldigt familjärt sätt tog upp beställningarna sittande vid bordet.

På lördagen besökte vi Hyde Park och det stora nöjesfältet Winter Wonderland där vi spenderade flera timmar. Jag köpte en väldigt fin mössa i fuskpäls, vi njöt av varm choklad och skrattade åt alla tappra britter som halkade omkring på isbanan i hyrda skridskor utan hjälm. Åkattraktionerna var helt fantastiska men vi nöjde oss med att titta och det räckte gott.

Efter det traskade vi runt på Harrods i ett par timmar och mellan varven vilade vi fötterna sittandes i olika soffor på möbelavdelningen. (Möbler som kostade som en bättre begagnad bil)

J dreglade över de fina arbandsuren och jag drömde mig bort på såväl sko- som smyckesavdelningen. I källaren hittade vi en fin flaska vin för 4000 pund (Ca 52 000 kr) och förundrades över hur dyrt allt kan vara bara det är "fint" nog.

På eftermiddagen gick vi på en väldigt fin utställning på Victoria & Albert Museum där de visade smycken från Indiska imperiet från 1500-talet och framåt. Det var helt fantastiskt och allt glitter gjorde oss nästan lite yra i mössan.

På kvällen åkte vi en London-by-night- rundtur med dubbeldäckare och fick se hela stan illuminerad. Mycket vackert! Men man blir trött av tempot och i trafikstockningen på väg tillbaka nickade jag till ett par gånger. Inte så konstigt eftersom klockan var halv tolv på natten och jag är väldigt kvällstrött.

Vi ramlade i säng och vaknade halv nio påföljande morgon. Underbart med sovmorgon! Eftersom affärerna inte öppnade förrän kl 12 bestämde vi oss för att ta tunnelbanan ut till Notting Hill och marknaden på Portobello Road. Det var väldigt mysigt att strosa runt i doften av mulled wine, citron och kanel. Efter några mindre inköp begav vi oss tillbaka till centrum och inhandlade de sista julklapparna på varuhusen på Oxford Street. Och så, efter att ha hämtat väskorna i hotellets bagagerum så blev det till sist dags att påbörja resan mot flygplatsen och hem.

Allt gick bra och när vi landade på Landvetter igen kom J:s pappa och hämtade oss. Det var skönt att vara hemma igen men såååå skönt att få komma iväg en stund själva till vår favoritstad.

Nu väntar behandlingsomgång nummer två i morgon och då får vi se hur det utvecklar sig.