onsdag 11 november 2009

Istiden

Det är förbaskat kallt kan jag meddela!
Både utomhus och inne... Jag råkar vara en särdeles frusen typ. Men som barn var jag sällsynt varmblodig, och släkten påminner mig fortfarande gärna om när jag som litet yngel sprang runt på kalasen med rosiga kinder, i vild frenesi, blev varmare och varmare och började kasta av mig kläderna, plagg efter plagg.
Inte alls konstigt hävdar jag. Minns ni de sticksiga ribbstickade kalasbyxorna som alltid hamnade snett i fötterna och hängde i grenen? För att inte tala om de söta spetsblusarna i nylon (!) med tajt resår kring knubbiga barna-armar? Inte?
När mammor fryser byltar de på sina barn men en lämplig kalasklädsel för en vuxen, som sitter i stilla samtal vid ett bord och äter, överensstämmer sällan med ett aktivt barn som välsignats med mycket spring i benen och hyss i sinnet.
Nåväl, det var då det, i en avlägsen forntid. Idag är läget ett annat. Här är det inte tal om att kasta några plagg, snarare att bylta på så gott det går. Jag fryser när jag går ut och försöker verkligen leva efter devisen att frysa in vintern, men när det så äntligen är dags att ge upp och klä sig efter temperaturen så verkar det hopplöst. Om man inte ens blir varm när man tar på sig sin tjockaste vinterjacka, fluffig halsduk och handskar, vad gör man då?
Vad värre är; jag fryser inne med! Det första jag gör när jag kommer innanför dörren hemma, är att dra på mig mina fårskinnstofflor, en extra tröja och lindar till sist in mig i en filt. Om det inte hjälper ställer jag mig i duschen och frossar i hett vatten en stund tills kroppen återfår normal temperatur.
På kvällen värmer jag upp vetekudden i micron tills den lukar nybakat bröd och när den nästan bränns stoppar jag ner den i fotändan på sängen.
På jobbet eldar jag på det extra värme-elementet så att det glöder, och drar mig för att sticka ut näsan från mitt kontorsrum. Bara en snabb vända genom resten av de frostiga lokalerna för att hämta kaffe och sedan snabbt tillbaka in till min egen lilla tropikhörna.
Jag avskyr att frysa!
Kan det inte bli en vit jul nu och sedan en varm maj direkt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar