måndag 28 december 2009

Mellandagarna

Julafton är över. Spännng och förväntan har bytts ut mot magknip och dåligt samvete toppat med lite aggressioner över hur andra beter sig. Mellandagarna innebär för det mesta endast tre ting; Mat, TV-tittande och mellandags-rea.
Jag fungerar som så många andra. När det finns god mat och julgodis framme äter jag. Om jag inte har något speciellt för mig så äter jag, även om jag egentligen inte är hungrig. Sorgligt men sant... Julen har alltid varit en ätar-fest och när frosseriet utmynnar i växande omfång och påslag på vågen är allt som det ska. Allt stillasittande framför TV:n gör också sitt. Filmer, miniserier, dokumentärer och årskrönikor gör oss nära nog soffbundna.
Tills det är dags för mellandagsrea... Då vässar vi armbågarna, köar utanför butiksentrén en kvart före öppningsdags, sliter till oss de stackars ynka klädtrasor som härstammar från höstens kollektion. Vi knuffas och trängs, exploderar och ryker ihop. Det är bara att erkänna att vi är lurade. Handlarna tar nu chansen att bli av med allt gammalt mög de har haft liggande på lagret det senaste året. Allt åker fram och reas ut till "fantastiska priser" och vi går på det... Varje år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar