måndag 4 januari 2010

Gubbar...

Även om jag gillar kylan så var det tyvärr även lite frostigt inomhus igår. Mitt pluggande vid köksbordet avbröts av nordanvindar som trängde in genom den lilla springan vid skafferidörren. Jag bor i ett gammalt hus med skafferi mot ytterväggen, utrustat med en ventil som generöst låter kylan strömma in bland torrvarorna och således även ut i resten av köket.
Jag kontrollerade elementen och kunde snabbt konstatera att det ena inte var uppskruvat på max.
Efter att ha åtgärdat problemet drog jag mig till minnes en annan händelse för flera år sedan då jag bodde i en lägenhet med en temperatur om ungefär 17 grader.
Jag ringde bovärden för att klaga på att elementen var kalla och troligtvis behövde luftas.
Värden var en man i 50-årsåldern, inte särskilt hjälpsam eller tillmötesgående. Han lyssnade på min inledning men avbröt mig raskt för att fråga om jag hade satt på elementen...(!)
I det ögonblicket blev jag raskt varm av halvkvävd ilska och undrade i mitt stilla sinne om karln behagade skämta med mig. Det gjorde han inte...
Men han bemödade sig till sist att slänga in en elementnyckel i brevlådan så att jag själv kunde lufta elementen.
Märkligt att han hade så höga tankar om min förmåga att lufta element, när jag inte ens torde kunna vrida på reglaget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar