söndag 31 januari 2010

Förändring är bra

Changes heter en gammal fin låt med kungen av alla, Ozzy Osbourne, och den senaste tiden har förändringens vindar blåst tämligen frekvent runt öronen på mig.

Förändring är i grunden bra. Bra för att det bryter invanda mönster och ingjuter mod och handlingskraft. Bra för att det medför nya möjligheter och chanser.

Ett nytt jobb är en stor förändring. Nya arbetsuppgifter, nya lokaler, nya arbetskamrater etc. etc. För mig blev förändringen inte så radikal då jag fortfarande sitter kvar i samma hus, på samma våningsplan men en bit bort. Kollegorna var mig också bekanta sedan tidigare, men nu är det mer än att bara tjingsa på varandra i köket. Nu är vi arbetskamrater "på riktigt". Den största förändringen för mig blir mina arbetsuppgifter, som skiljer sig ganska markant mot vad jag tidigare jobbat med. Det är roligt att prova nytt, kul att ta sig an utmaningar, lära sig saker, få ta del av andras kunskaper och erfarenheter och förkovra sig.

En annan stor förändring är att mitt barndomshem är under försäljning. Det är en jättevilla med sju rum, två hallar, gigantiska biytor och en löjligt stor trädgård. För mycket för två pensionärer att hålla i ordning men det är där jag uppvuxen, och där skapades många av mina barndomsminnen. Där har jag lekt, rymt hemifrån, ramlat och slagit mig, bråkat med min syster, gjort tonårsrevolt, och allt annat som hör uppväxten till. Det känns onekligen lite märkligt att andra barn ska springa runt i trädgården och leka, att andra ska plocka vinbär och rabarber, andra ska sitta på altanen och fika i eftermiddagssolen, fira midsommar och jul... Men så är det. Allt förändras och allt har sin tid. Nu är det tid för en annan familj att ta hand om huset och skapa sig ett liv där. Jag hoppas verkligen att de barn som kommer att bo där får en lika lycklig och harmonisk barndom och härliga minnen av huset som vi har haft!

Nästa förändring hoppas jag kommer i vår. Jag är på jakt efter en ny motorcykel och det, mina vänner, är en härlig förändring som jag också ser fram emot med tillförsikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar