söndag 17 januari 2010

Måsten

Det är så mycket man måste...
Men egentligen handlar det bara om två måsten.
Man måste bara två saker på sin väg genom livet...
Man måste välja, och man måste dö.

Två ting vi inte kommer undan. Vi kan skjuta upp ett beslut, men även det är ett val, vi kan i någon mån även fördröja vår död, men i slutändan måste vi alla den vägen vandra.

Att välja... och att dö...

Ibland får man höra så mycket bortförklaringar, svepskäl, och skuldbeläggande av människor. Ingen vill egentligen ta ansvar för sitt handlande när något går fel och därför är det så skönt att kunna skylla på något som ligger utanför en själv. "Jag är som jag är, på grund av min uppväxt" "Det finns i mina gener" eller "jag är bara ett offer för omständigheterna" "Jag var tvungen" eller "Jag hade inget val"

Dumheter! Man har alltid valmöjligheter. Fler än vad man tror. Det gäller bara att finna dem och väga dess för- och nackdelar. Och när man har valt, eller för den delen inte valt (vilket är ett val i sig) så får man ta konsekvenserna av det valet. Som man bäddar får man ligga, heter det ju och det är helt sant. Så välj med omsorg vem du vill ligga med och vem som ska bädda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar