måndag 22 februari 2010

Hockeyminne

OS hela veckan lång och det trivs jag ganska bra med. Jag är nog sådär lagom sportintresserad, men tillräckligt för att kliva upp i ottan och se Sverige möta Finland i hockey i morse. Tre Kronor lyckades fint och bjöd på en hyfsat underhållande match.
En helt annan typ av hockeyrelaterad underhållning drar jag mig till minnes när jag ser Mattias Weinhandl på isen.
Den här episoden utspelar sig på en av Avenyns många nattklubbar en sen kväll för många år sedan. Jag var där i sällskap med ett större gäng, ihoptrummat av en smått förmögen ung man som jag inte kände närmare, men som gärna och ofta viftade med sitt blanka plastkort i baren. In till vår VIP-hörna kom det ena helröret efter det andra tillsammans med groggvirke och uppskuren frukt.
Vid bordet bredvid satt två killar som såg lätt uttråkade ut. Eftersom jag inte var så imponerad av vår frikostige värd vände jag mig strax mot de två killarna och försökte inleda en konversation. Den ene satt med ryggen mot väggen och såg i det närmaste besvärad ut. Den andre svarade på tilltal men började sedan fråga om jag visste vilka Tre Kronor var.
Om det finns något som gör mig upprörd så är det människor som är nedlåtande eller gör sig lustiga på andras bekostnad och den här killen betedde sig överlägset, av någon anledning som jag överhuvudtaget inte förstod.
När jag svarat jakande på hans fråga ville han prompt att jag skulle räkna upp några spelare i laget och när jag gjort det frågade han om jag visste vem Mattias Weinhandl var och jag meddelade att jag hört namnet men inte hade haft den äran att träffa personen i fråga. Jag förstod nog vartåt det barkade men brast ut i skratt när det visade sig att det var den blyge killen mot väggen som var Weinhandl. Den kille jag pratade med var hans inte lika framgångsrike kompis. De hade spelat hockey ihop som juniorer men polaren hade som sagt inte gjort någon nämnvärd karriär.
Jag är ju som ni vet inte så lättimponerad och framför allt inte när man i total avsaknad av egen framgång försöker stjäla stjärnglans från sin kompis som råkar vara en känd idrottsman...

En viktig ingridiens i den här historien är att den utspelade sig inte så långt efter Tre Kronors så kallade sex-skandal under Sweden Hockey Games. Tre spelare tog med sig en kvinna upp på rummet på Park Hotell i Stockholm och hade sex med henne. Mediadrevet var obarmhärtigt och de hängdes ut till allmänhetens spott och spe.

Nåväl! Konversationen mellan mig och den helt okände hockeykompisen höll på att dö ut när han helt oväntat frågade om jag inte hade lust att hänga med dem till deras hotellrum. Jag höll på att sätta drinken i halsen, gapskrattade och frågade honom om han tyckte att det skulle vara lämpligt med tanke på vad de tre kåta kronorna hade hittat på några månader tidigare. Dessutom rekommenderade jag honom ett besök i kvarteren runt Rosenlund om han var sugen på lite take-away.
Han blev skitsur...!
Men jag kan aldrig höra namnet Mattias Weinhandl utan att med ett brett leende tänka på den besvärade unge mannen mot väggen och hans dryga kompis en natt på Avenyn för många år sedan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar