fredag 19 februari 2010

Minnet av en morbror

Idag skulle min morbror ha fyllt år. Men det gör han inte för han finns inte här längre. Min morbror var en väldigt speciell person. En livsnjutare av rang som njöt av god mat och dryck. Morbror både rökte och snusade i perioder och avnjöt stundom en cigarr med något starkt i glaset. Han var stor och bullrig, allmänbildad som få, med ett engagemang för politik, samhällsfrågor, historia, vetenskap och geografi.
Han var ungkarl, men hade varit förlovad minst en gång och i sin ungdom var han en snygg och farlig odåga med fräck bil och cool brylcreme-frisyr. En notorisk slarver som knappt visste hur man tvättade kläder och hellre lejde bort den sysslan istället för att lära sig. En social och rolig person som var lätt att lära känna, men som ibland kunde reta en till vansinne.
Han fanns där i min besvärliga tonårstid. Han talade med mig som en vuxen, han bjöd på cigaretter utan att skvallra för mamma.(...) Han upplät sin soffa till mig när jag var ute och festade och inte kunde komma hem till byn. Han diskuterade livets upp- och nedgångar, han berättade anekdoter från sitt liv och förklarade mycket som är svårt att förstå för en arg och sårbar tjej med för mycket svart smink runt ögonen, nitar och kängor.
Han gick bort för tidigt, hann knappt fylla 60. Men jag hoppas att han i sin himmel halvligger i en stor soffa med en god cigarr och ett glas starkt i handen, och vinkar lite lojt till oss här nere i väntan på en underbar supé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar