söndag 14 februari 2010

Saker som gör mig glad


Ibland känner jag mig lite nedstämd. Utan någon särskild anledning sveps jag in i en mörk filt av svårmod och tungsinne. Det händer inte så ofta, men jag märker att avsaknaden av ljus påverkar mig på ett ogynnsamt sätt. Jag har ju i tidigare inlägg hyllat den vita vintern och den uppfriskande kylan, men nu känns det som att det räcker. Nog nu! Jag vill ha vår!
För att muntra upp mig lite försöker jag att tänka på saker som gör mig glad, och det tar inte många minuter att komma på en hel del. Till exempel;
Min familj, mina vänner, alla sorters blommor, solsken, doften av nybakat bröd, den härliga känslan när min bil är nytvättad och blänker som en lakritskaramell, att höra B säga att jag är söt, en MC-tur en vacker dag som övergår i förtrollad skymning, BBC-producerade kostymserier på TV, Loranga, Masarin och Dartanjang inläst av Toivo Pawlo. (Obetalbart när arga gubben klagar på att giraffen ätit upp hans täcke och att han vill ha ett precis likadant med kaffefläck längst upp!)
Det gäller att ta vara på de små glädjeämnena i livet och vara tacksam för dem. Små små ting kan göra stor skillnad, och man ska aldrig göra misstaget att ta dem för givna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar