söndag 19 december 2010

Rimmare

Jag gillar att rimma på mina julklappar. En klyftig, underfundig versrad eller två, framkallar leenden och nyfikenhet under paketöppningen. Men det ska vara något smart, som inte i förväg avslöjar paketets innehåll.
En av jularna när jag fortfarande bodde hemma hade jag ansträngt mig så till den milda grad och rimmat på alla julklappar. Jag var nöjd med mig själv, men lite misslynt över att min familj inte delade min entusiasm och själva kom på bra rim.
Min ömma moder gjorde då ett tapper,t men tämligen misslyckat försök. På julafton överräckte hon glatt ett ganska tungt paket med en liten vers på. Jag läste, skrattade och gratulerade henne till ett gott försök men förklarade att man inte kan avslöja innehållet på ett så banalt sätt. Versen löd nämligen: - Om du denna brukar, kan du få släta dukar...
Hon hade lika gärna kunnat skriva: - Här har du ett strykjärn...
Men vi fick oss ett gott skratt allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar