fredag 3 april 2009

Flytten del 1

Om en månad ska jag flytta. Efter en lång väntan har jag äntligen fått en lägenhet med balkong! Ren bonus är att den är delvis inbyggd och vätter mot sydväst. Jag kan se mig sitta där under ljumma sommarkvällar, sippande på ett glas vin, omgiven av blommor och allsköns nyttoväxter. (Nej, inte haschplantor! Jag pratar om tomatplantor begriper du väl!)

Jag fick nyckeln i onsdags, och kunde för första gången kliva över tröskeln till mitt kommande nya hem. Jag skrev kontrakt utan att ha sett lägenheten, men genom ombud bedömde jag att den skulle bli bra efter renovering.
Det står jag fast vid. Den kommer att bli väldigt fin, efter sanering och totalrenovering...
Men tyvärr är det illa ställt med finanserna i allmänyttan och någon renovering kunde inte komma i fråga! Däremot gick det bra att betala material, (färg och tapeter) mot att jag själv stod för jobbet. Tja, måla och tapetsera är inga större problem. Visserligen tarvar det en hel del urtråkigt förarbete men det går förhållandevis fort. Värre är det med vitvarorna i köket, golven och statusen på badrummet.
Inom en femårsperiod kommer samtliga badrum i fastigheterna i området att renoveras, men man har nyss börjat och det är flera hundra om inte tusen badrum som måste bytas ut.

Mitt badrum är verkligen en sorglig syn... De tejpbitar som satt lite här och där i badkaret fyllde tyvärr en viktig funktion, nämligen att hålla vattnet på insidan. När jag konstaterat att badkaret liknade en schweizer-ost frågade jag värden om jag fick lov att ta bort badkaret. Han tyckte inte att det var en bra idé eftersom det blästrade halkfria golvet inte tål vatten. (!) Det vore ju trist om grannen under fick ett vattenfall i sitt badrum när jag duschar...

Jag lyckades i alla fall övertala värden att slipa parketten i vardagsrummet, man får vara glad för det lilla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar