fredag 24 april 2009

Felköpare och klädbytardag


Det är lika bra att erkänna. Jag är en notorisk felköpare. När det gäller kläder så har jag så svårt att fatta kloka beslut i butiken. Om jag i vanliga fall betraktas som en pessimist så är det inget någon kan anklaga mig för när jag provar kläder... Jag kastar mig över den söta klänningen i fönstret och tycker att den är gudomlig på den anorektiskt smala provdockan. Jag provar i en trång provhytt med elakt ljus och kontaterar att tyget nog stretar och drar lite väl mycket här och där.
Men kära nån, det är ju bara lite vinterhull som sitter kvar! Det jobbar jag bort innan sommaren och därför kan jag med gott samvete köpa den. Och så gör jag det...
Eller den där färgen på en top som jag vet gör att jag ser illamående ut. Som passar mig så ohyggligt dåligt. Gult är en sådan färg. Jag har köpt ett antal gula plagg under årens lopp som sett så fina ut på hängare och hyllor i affären men sett förfärliga ut på mig. För att inte tala om alla finklänningar och skor som egentligen inte varit helt rätt. Kanske bara 75-80%, men som är sååå fina... Då köper jag dem....
Följden blir en garderob som svämmar över av oanvända, sparsamt använda och ibland till och med påtvingat använda skor, kavajer, klänningar, kjolar och toppar. En del saker har fortfarande haft prislappen kvar.... Ja jag vet att det är korkat men så fungerar jag...
Några gånger har jag haft en liten utförsäljning på jobbet men inspirerad av Karins miljö-tänk och återanvändnings-iver initierade jag igår en klädbytardag på jobbet. På måndag är tanken att alla tar med sig sina felköp, det som är för stort, för smått eller bara tråkigt och sedan byter vi med varandra. Vad säger ni om det?! En helt ny garderob helt gratis! Eller kanske inspiration till en uppgiven klädkonsument utan idéer. Det som inte blir bytt skänker vi till Myrorna. Jag vägrar att tro att jag är ensam om att vara felköpare. Vi får se på måndag. :-)

4 kommentarer:

  1. All right!!! Spännande, Helena :-)

    SvaraRadera
  2. Hej,

    jag har en bättre begagnad snusnäsduk som jag kan tänka mig byta mot något intressant plagg, använt eller oanvänt spelar ingen roll :)

    Näsduken kan du kanske använda när du motorcyklar?? *ler*

    Glada hälsningar// Nikola :)

    SvaraRadera
  3. Hur gick det på klädbytardagen? Skulle själv gärna gå på en sån.
    /Marie W-O

    SvaraRadera
  4. Det gick bra! Under klädbytarveckan som det utmynnade i blev en hel del bytt. Klädberget minskade och det som blev över lämnades till Myrorna. Jag visste väl att jag inte var den enda med kläd-spöken i garderoben!

    SvaraRadera