tisdag 8 september 2009

Tillbaka till skolbänken light


Jag ska börja plugga igen.
Ja alltså inte en hel utbildning, och inte på heltid men bara en kväll i veckan för mitt eget höga nöjes skull. För ett par år sedan gjorde jag samma sak. Pluggade halvfart en kväll i veckan vid sidan av jobbet. Då var det juridik, juridsk översiktskurs eller jöken som den populärt kallas.
Jag har alltid varit intresserad av kriminologi, rättskunskap och vardagsjuridik så det var bara kul att få lära sig mer om det, och dessutom har man stor nytta av det. Till exempel konsumentköplagen. Hur många av oss vet vad man har lagstadgad rätt att ångra, byta eller reklamera?

Ikväll är första tillfället på min nya kurs, rättspsykologi! Det ska bli vansinnigt spännande och intressant att studera psykologiska profiler, vittnespsykologi, och allt annat kursen innehåller. Det är en fantastiskt fin förmån att få utbildning gratis, eller tja nästan i alla fall. I många andra länder kostar alla kurser pengar. Mina utgifter blir kurslitteratur som jag tycker är helt ok, och sedan den utgiften som inte känns lika okej, nämligen kåravgiften...

Att tvinga pengar av oss som läser enstaka kvällskurser, vi som inte har något intresse av att hänga på någon kår-pub eller delta i studentikosa tokerier eller andra evenemang, det är fult. Riktigt fult. Det skulle se ut det, om alla som bodde i hyresrätt skulle vara tvingade att vara med i hyresgästföreningen, eller om man skulle tvinga alla människor som jobbar att vara med i facket...

Jag tror inte på tvång. Jag tror på frivillighet. Jag är både med i hyresgästföreningen och i facket för att jag har valt det, för att jag vill. Men kåravgift, det vill jag sannerligen inte betala så det så!
Efter tillfälle nr ett, låt mig revidera det där med en gång i veckan, det är TVÅ föreläsningar i veckan, feta böcker på engelska att läsa, obligatoriska seminarier att närvara vid, samt tre salstentor på kursen. (På lördagar!) Hjälp, vad har jag gett mig in på?! Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar