lördag 5 september 2009

Inbyggd barometer


Ända sedan barnsben har jag haft ett känsligt litet huvud. Jag hade ofta huvudvärk och ibland även migrän. Då visste jag förstås inte vad migrän var. Bara att mitt huvud ibland dunkade och värkte med en intensitet av sällan skådat slag. Att det flimrade framför ögonen och att alla former av ljus framkallade ännu mer smärta. Att alla ljud ekade och dunkade varmt innanför pannan samtidigt som de lekte resonans-lekar mot skallbenet. Ibland blev jag yr och mådde illa.
När det var som värst ville jag bara krypa in någonstans där det var svalt, mörkt och tyst.

Efter ett tag började jag koppla ihop attackerna med vädret. Jag märkte att när ett kraftigt hög- eller lågtryck drar in snabbt och temperaturen stiger eller sjunker med flera grader bara på några timmar, blir jag dålig.

De senaste dagarna har (som de flesta som bor på västkusten förstår) inte varit så roliga... Min familj tycker förstås synd om mig, men brukar skoja om att jag har en barometer i skallen och att jag borde få jobb på SMHI med min träffsäkerhet i prognoser. Och tja varför inte:

- Inom några timmar kommer det en förändring i vädret.

Lika tillförlitligt som en riktig väderprognos, eller vad säger ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar