fredag 13 mars 2009

Sten och Kotte

Visst är det roligt med namn? Själv har jag fyra, varav ett tyvärr vållade mig mycket gråt och tandagnisslan som liten glutt i småskolan. Jag fick efter min farmor heta Gerda i mellannamn... Ni förstår säkert själva vilken ohejdad munterhet det framkallade vid uppropen varje terminsstart, för även om Helena är mitt tilltalsnamn så valde mina föräldrar (något obetänksamt, kan man ju tycka såhär i efterhand) att låta Helena komma efter mitt andranamn; Gerda. Följden blev att jag vid varje lärarbyte ropades upp som Gerda. Väldigt generad och röd i ansiktet mumlade jag att det var fel, men skadan var redan skedd. - Gerda??!! Heter du Gerda??!! följt av ett knippe skadeglada skrattsalvor. Idag kan jag ha fördragsamhet med namnet. Jag vet ju att alla namn blir moderna i cykler. Snart är det väl dags för 40-och 50-talistnamnen att få ett uppsving. Alla knepiga dubbelnamnskonstruktioner som Knut-Kristian, Stig-Göran och Claes-Urban. Snart så heter väl alla små flickor Anita, Margareta, Barbro och Gunilla igen.

Något som är ännu mer faschinerande är de riktigt ovanliga och påhittiga namnen. Men man får ju inte heta vad som helst. Enligt Skatteverket får ett förnamn inte vara sådant att det kan uppfattas som stötande eller leda till obehag. Det får inte heller ha påtaglig efternamnskaraktär. Men så här då: Om man tar naturnamnen till exempel. Om man kan få heta Sten och Stig, får man då heta Kotte och Dike...?! Ja det får man, men det är ganska ovanligt. Enligt CSB finns det idag 11 män och fem kvinnor som heter Kotte, och två män och en kvinna som heter Dike. Vad sägs om det?
Man får heta Björn och Ulf (Ulv), och till och med Varg, men får man heta Räv och Hare? Ja, det får man också! Efter en intressant läsning på http://www.svenskanamn.se/ kan jag berätta att två kvinnor i Sverige heter Hare och en man heter Räv. Ett annat roligt namn är Lingon. Tänk dig att du möter din personliga bankman, ni skakar hand och han presenterar sig som Lingon Gren... Galet kul! Eller varför inte Stam Skog? Jag kan hålla på i evigheter, men jag lämnar er med ett sista råd: Se för 17 till att barnets förnamn kommer först i dopet, så att vi kan undvika fortsatta ledsamheter för kommande generationer!
Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar