torsdag 5 mars 2009

Nörd-café och YCC


Igår var jag på Tekniska muséets nörd-café. (Jo, det heter faktiskt så) Varje onsdag anordnar muséet en föreläsning av någon eller några intressanta personer med teknisk anknytning. Förra veckan hade de en "ljud-nörd" på besök. Han jobbade med att designa ljudet på pistolskott i datorspel och trollband sin publik med inlevelsefulla skildringar av den processen(...)

Men igår, när jag var där så handlade det om bilar, eller snarare en väldigt speciell bil; YCC eller kanske mer känd som Volvos konceptbil, eller kort och gott: Tjejbilen!
Fyra av mammorna till skapelsen var där och berättade om vägen från idé till slutprodukt. Om det unika projektet där man bestämde sig för att endast låta kvinnor fatta besluten i processen.

Män har tidigare försökt bygga bilar för kvinnor och gjort dem gulliga och rosa, med lättillgänglig sminkspegel och stora enkla reglage. I projektet YCC ville man lyfta funktionaliteten och kombinera den med häftig design. Man förberedde sig noga genom att läsa statistik och faktiskt fråga kvinnor själva: Vad vill kvinnor ha i en bil? Vad funkar inte? Vad retar man sig på? Många av lösningarna i YCC är geniala och tillfredsställer såväl mäns som kvinnors behov i den bilburna vardagen. Som parkeringshjälpen där bilen själv mäter om man får plats i luckan när man ska fickparkera, (funkar lika bra för kvinnor som för män som inte älskar att fickparkera) den smutsavstötande lacken som fungerar som en teflonpanna, smutsen rinner av när det regnar och man behöver inte skita ner miljön (och sig själv) genom att tvätta bilen. Den höj- och sänkbara karossen som underlättar sikt och kontroll i stadskörning. Sätet som ställer in sig efter förarens exakta kroppsmått, för optimal ergonomi, säkerhet och komfort (informationen laddas in på startnyckeln och lagras i bilens minne). Andra innovationer är interiören som både är snygg och extremt funktionell. Stora utrymmen och smarta lösningar. Jag var djupt imponerad och stolt när kvinnorna berättade om vilket enormt genomslag de fick världen över med sin bil. På bilsalongen i Genève drog deras monter i stort sett all press under flera timmar och det skrevs flera spaltkilometer om projektet.

Det de gjorde var egentligen ganska enkelt; de ställde sig frågan: Om kunden är kvinna, vad har den kvinnan för behov? Vad vill hon ha? Svaret är enkelt: Samma prestanda, stil, kvalitet och bra pris, som männen vill ha, men mer och smartare utrustning. Vi ställer högre krav, eller har snarare fler önskemål när vi blir tillfrågade.
Kvinnor, damer och tjejer utgör ett gigantiskt kundunderlag som bilindustrin inte tidigare brytt sig så mycket om.
Men det här fenomenet gäller inte bara bilar. De flesta produkter som innehåller teknik är framtagna av män för män. För vita medelålders män. När ett växande köpstarkt kundsegment egentligen är kvinnor. Märkligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar