tisdag 31 mars 2009

Kaakaaaa!!!


Minns ni kakmonstret i mupparna? Den kakälskande, ohyfsade figuren som mest liknade en blå oborstad badrumsmatta? Kakmonstret som gick i spinn när någon serverade kakor (eller när han helt fräckt stal dem) Jag var helt faschinerad av kakmonstret när jag var liten. Kanske var det för att han var totalt skamlös när det gällde att goffa åt sig kakor, eller hur han förtärde dem, genom att stoppa in alla på en gång och mala runt så att kaksmulorna stod som en kvast runt gapet på honom samtidigt som han vrålade - Kaaaakaaaa!!

Men han hade en poäng. Kakor är gott! Här kommer ett par recept på fantastiskt goda kakor.

Dumlekakor

175 g rumsvarmt smör + 1 dl socker

Röres vitt och pösigt

Blanda i 3 dl mjöl + 1 tsk bakpulver

Rör ihop allt till en deg. Rulla ut till en längd och dela i 16 delar. Rulla ihop till små bollar och lägg en i varje mazarinform. Tryck ner en dumlekola i varje degboll och platta till lite. Lägg en skiva noblesse ovanpå.

175 grader mitt i ugnen i 15 min.

Klart!

Blondies (Brownies bleka syster)

Smält 125 g smör + 200 g vit choklad

Vispa ihop 4 ägg + 3 dl socker och blanda med 2 dl mjöl och 1 tsk bakpulver

Rör ner den smälta chokladsmeten i äggblandningen. Häll i en liten långpanna .
20 min i 175 grader.

Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar