torsdag 19 februari 2009

En god sömn förlänger livet


Jag kunde inte somna igår. Hur jag än vände och vred mig, puffade kuddar och knep ihop ögonen så var det lögn att locka fram John Blund... Sömn är ju annars ett ganska grundläggande behov som jag inte brukar ha minsta bekymmer med att tillfredsställa.
Många ordspråk och talesätt berör ämnet med. Som till exempel "ett gott samvete är bästa huvudkudden..." eller "Den som sover syndar inte..."?
Va?? Dumheter! Jag kan direkt, redan nu och på momangen peka ut två som minsann syndade just på grund av att de låg och trynade när de borde ha vaktat huset...
Vi kan kalla dem Daisy och Chiquita... Två underbara små pälsänglar som i söndags låg och snarkade i mattes och husses sängar när ogärningsmän bröt sig in i huset och roffade åt sig plånbok, mobiltelefon och diverse andra värdesaker. (Husses glasögon och mattes kalender till exempel...) Inte ett ljud gav de ljuva små hundliven ifrån sig när tjuven luffade omkring i absoluta kärnan av deras revir...! Skandal! Vart är hundvärlden på väg?! Ljudet av en matskål mot en diskbänkskant kan de minsann snappa upp på mils avstånd, eller det nästan ohörbara ljudet av ett koppel som plockas ner från en krok i hallen, men en tjyv... Icke!
Enligt säkra källor är annars gäss en supersafe vaktlösning. En flock gäss med superhörsel, lätt agressiva tendenser och ett öronbedövande snatter som larmsignal, det vore väl kanon!?
Och vilken total överraskning för den som smyger sig in i huset i skydd av mörkret, att bli attackerad av ett koppel stora skräniga fåglar med hårda näbbnyp!! Det tipset bjuder jag på, helt gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar