onsdag 25 februari 2009

För Sverige i tiden?

Herregud, vilken cirkus... Kronprinsessan förlovar sig och vips kastar man om TV-tablåer, extrasänder nyheter två gånger i timman, sänder ut arméer av hovreportrar för hårdbevakning av slottet, anordnar telefonväkteri, och genomför demoundersökningar. Har alla blivit galna?!
Nä, det är bara rojalisterna som vädrar morgonluft. Med en tår i ögat strålar de lyckliga och hyllar det stundande bröllopet. Denna härliga kärleksyra lägger sig som en rosa yllefilt över ekonomisk kris, massarbetslöshet och fallande börser.
Jag kan höra min gamla mormor (som tyvärr inte fick uppleva lyckan av den eklaterade förlovningen av allas vår Viktoria)
- Tääänk att de äntligen fick varandra, och så tjusiga de var där i soffan!

Mormor var en tvättäkta rojalist ut i fingerspetsarna. Läste den där kungliga veckotidningen och diskuterade gärna det senaste skvallret från hovet.
Själv inledde jag många av festerna under min tonårstid med att utbringa en skål för republiken. Jag skålar inte så ofta för republiken längre men i sak har min ståndpunkt inte ändrats. Jag anser att monarkin är en förlegad och skrämmande institution, en föråldrad gammal rest från en tid med ståndssamhälle och det har ingenting med personerna i soffan att göra. Jag önskar dem all lycka, men bara som Vickan och Daniel, två helt vanliga människor med helt vanliga liv.

Men mormor ler nog i sin himmel och myser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar