måndag 9 februari 2009

Jag sjunger tryck-kokarens lov!

Jag är lycklig jag, för jag äger en fantastisk kastrull med magiska egenskaper!
Om ni någonsin har använt er av en tryck-kokare så förstår ni min entusiasm över denna makalösa tingest! I helgen företog jag mig att högst motvilligt (som vanligt) att laga mat. Grytbitar av nöt med klyftpotatis, sås och vinbärsgelé. Överkurs, skriker ni nu. Icke! säger jag. För med min fantastiska tryck-kokare tog det inte mer än 20 minuter att förvandla de sega bitarna till gyllenbruna, möra smakexplosioner. Buljongen de kokat i, redde jag snabbt upp till en finfin sås och de frysta färdigpreparerade potatisklyftorna uppnådde en härligt krispig status i ugnen precis lagom tills det var dags att servera hela härligheten! Bra vällagad mat på 30 minuter, vad säger ni om det?! Fantastiskt! Förvånande att inte fler har upptäckt nyttan och glädjen med ett så optimalt matlagningsverktyg i dagens stressade samhälle... Min kanonkastrull köpte jag för en femtiolapp på en loppmarknad...
Många gamla smarta innovationer är tyvärr på väg att dö ut.
Mitt nästa mål är att få fler att använda galoscher. Håll med om att det också är en strålande uppfinning!

2 kommentarer:

  1. Imponerande! Inte visste jag att det bodde en sådan husmor i den bikerbruden! Fast du, de har uppfunnit mikrovågsugnar, som kan göra storverk, jag lovar!
    Skitkul att läsa din blogg!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar blogg. Ska bli mig ett sant nöje att följa den :)

    SvaraRadera