lördag 21 februari 2009

Kuddvägra!

Såhär under tidig vår (eller ok, det är väl inte precis vår, ännu men det är i alla fall lite ljusare och man börjar kunna urskilja ett vagt hopp om en varmare värld) så fylls inredningsbutikerna med nya härliga textilier i ljusa färger. Ljust grönt, svagt rosa, blommigt, pastelligt och fräscht. I vanliga fall hade jag frossat i vårfärger och mentalt sagt adjö till tunga mörka sammetstyger med gobelängmönster som mer hör vintern till. Jag brukar piffa upp hemmet genom att bara byta ut textilierna alltefter årstiden. Nya överdrag på kuddarna i soffan, nytt tyg på den stora tavelduken på väggen och nya gardiner i burspråket. Ny färg på dukar och kanske ljuslyktor. Små enkla medel som ger en omedelbar effekt utan att kosta mig en förmögenhet. Men idag väcktes min vrede! Och det som retar upp mig är kuddar, eller snarare bristen på kuddöverdrag. Trivialt, kan tyckas men det är faktiskt ganska viktigt.
Ni kanske inte har lagt märke till det, men den tiden då man bara kunde shoppa loss på kuddöverdrag och byta efter behag är över. Näringsidkarna har kommit på en mycket smartare lösning: allt i ett! Man säljer alltså HELA kitet, innerkudde och överdrag, även om kunden bara är intresserad av fodralet och inte vill släpa hem fyra nya kuddar varje gång det är dags att byta färg. Jag äger just nu ett tiotal innerkuddar och jag vill inte ha fler! En annan aspekt av den giriga hanteringen är miljön. Hur miljövänligt är det att producera och sälja dunkuddar? (Och hur har dunet plockats??!!) Varför skapar man ett behov som kunden inte vill ha??! Det sjuka är att alla kom på det samtidigt (?) Så det finns inga alternativ... Idag var jag i fyra stora kedjor som tidigare saluförde innerkuddar och fodral för sig. Samtliga sålde bara kuddar nu. Fina kuddar i ljusa färger, vårlika och underbara, som lockade och drog, men jag ruttnade! Förklarade min ståndpunkt för expediterna och lämnade butikerna utan kuddar. Trist, både för mig och butikerna, men jag vill själv kunna välja, och jag vägrar gå med på att någon annan ska välja åt mig.

Så alla ni kuddköpare där ute: Förenen eder! Förklara för butikerna att ni inte går med på att de skapar ett behov som inte finns, att de varken är snälla mot miljön eller mot de presumtiva kunder som inte har plats att härbergera ett kuddlager hemma. Det är vi konsumenter som kan återfå vår frihet att själva välja, genom att utöva påtryckningar mot kedjorna.
Eller utmana dem på kuddkrig...

1 kommentar:

  1. Är det sant? Så oerhört korkat, och all heder till dig som utövar din konsumentmakt. Dags att starta syjunta och fixa våra egna kuddfodral? Jag är på.

    SvaraRadera