tisdag 16 mars 2010

Vårtecken

För att muntra upp mig själv och intala mig själv att våren faktiskt äntligen är på frammarsch:

  • Mjau, huskatten ni vet, är utsläppt nu när kylan har mildrats, och han gör som Ronja, utövar vårskrik. Som en... ja som en katt i mars! Idag när jag kom hem såg jag honom dessutom gräva och krafsa runt i rabatten av hjärtans lust.

  • Skatorna ser rysligt upptagna ut med att renovera föregående års skatbon i björkarna här utanför. Vem kunde tro att det var så omständigt att välja pinnar som är lagom långa, lagom tjocka och lagom fina? De ser bekymrade ut när de spankulerar runt och småkraxar lite. Plockar upp en pinne med näbben, synar den noga och släpper den sedan till förmån för en ännu bättre.

  • Snödropparna har kikat upp ur jorden om än bara i riktigt varma söderlägen.

  • Gruset ligger i drivor längs vägkanterna och den bruna fuktiga myllan blottläggs när solens strålar smälter undan den hårda, smutsiga snön som ligger kvar.

  • Om två veckor är det premiär för uteserveringarna.

  • I alla affärer är det full vår, ja nästan försommar. I såväl kläd- som inredningsbutiker. (Jag vet, för jag har besökt dem alla)

  • Och: Ta daaaa!! Jag har beställt en ny hoj! Vild, vacker och läckert illande grön är hon, My Precious...! Om två veckor hämtar jag henne i Borås och säger adjö till lillasyster ER-5.


Vår nu tack! Direkt, Omgående, med språng!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar