lördag 18 juli 2009

Vinyl eller inte...


Jag har ett inredningsdilemma. Min lägenhet är ännu inte helt klar och jag är i valet och kvalet om huruvuda vissa saker ska få vara en aktiv del av mitt hem, eller förpassas ner i källarförrådet.

En sådan sak är min gamla stereo. En JVC i flera våningar, som på den tiden då det begav sig (Anno 1990) var höjden av lyx. Den har skivspelare, cd-spelare, dubbelkassettdäck, radio och två ganska maffiga högtalare. Den var snuskigt dyr men jag betalade själv eftersom jag hade vunnit pengar på miljonkontot där det var dragning på ens födelsedag. 5000 kr vann jag och jag tror ändå att mina föräldrar fick lägga till lite på "speleverket" som mormor kallade det. Idag är ju elektroniken både billigare och bättre, men då kostade det att ligga på topp. Självklart blev den snabbt omodern framför allt när vinylskivorna och kassettbanden fick stå tillbaka för den nya CD-tekniken, men nu har det visst blivit inne att snurra plattor. Återigen finns det skivspelare att köpa. i handeln. Och visst är det lite charmigt att spela skivor med lite hemtrevligt knaster(?)...

Så nu är frågan; ska jag låta den stå framme som en del av möblemanget, detta tämligen osnygga och skrymmande svarta monument över svunna tider, spela mina gamla LP- och EP-skivor och faktiskt använda den, eller ligger det närmast till hands att gömma undan den och istället spela musik i DVD-spelaren som inte syns...
Vinyl eller inte, det är frågan...

1 kommentar: